VEO elektrifierar världens största kryssningsfartyg – ett bevis på finländsk marinteknologis starka position globalt
01.07.2025Vid VEOs fabrik i Vasa formas framtidens kryssningar med hjälp av avancerad teknologi. Just nu arbetar ingenjörer med elektrifieringssystemen för Legend of the Seas, det tredje fartyget i Royal Caribbeans banbrytande ICON-klass som ska sjösättas 2026.

När det gäller lyxkryssningar finns det få namn som väcker lika mycket uppmärksamhet som Royal Caribbeans ICON-klass – fartyg som kännetecknas av innovativ design och en kompromisslös satsning på passagerarupplevelsen. Ombord möts resenärerna av toppmodern underhållning och högsta komfort. Men för att allt ska fungera smidigt till havs krävs det avancerade elektrifieringslösningar – pålitliga, energieffektiva och hållbara system. Och här har VEO en avgörande roll.
“Våra lösningar garanterar effektiv och tillförlitlig eldistribution och övervakning ombord, oavsett förhållanden”, säger Jouni Rintamäki, försäljningschef på VEO, och lyfter fram företagets expertis inom fartygselektrifiering.
Leveranserna inom ICON-klassen är storskaliga helheter som i snitt omfattar 250 meter ställverkssystem, inklusive alla elcentraler, specialstyrpaneler, reservsystem och frekvensomriktare ombord.
“För VEOs del kommer hela eldistributionssystemet till ICON III, alltså Legend of the Seas, att vara klart till 2026. Men de första leveranserna är redan testade och transporterade till varvet i Åbo för installation”, berättar Rintamäki.
Våra lösningar garanterar effektiv och tillförlitlig eldistribution och övervakning ombord, oavsett förhållanden.
VEO – långvarig leverantör av elektrifieringslösningar till Meyer
Två ICON-fartyg seglar redan på världens hav. Icon of the Seas togs i drift i början av 2024 och Star of the Seas började sina provturer i maj 2025. Och fler är på väg: det tredje byggs just nu i Åbo, och i augusti 2024 meddelades att ett fjärde ICON-fartyg ska levereras 2027 – med option på ytterligare två. Samtliga byggs vid Meyer Turku-varvet i Finland.
VEOs robusta lågspänningsställverk VEDA Marine har en lång historia till havs. De första leveranserna till Meyer Turku – dåvarande Aker Finnyards – gjordes redan 2009. Under åren har samarbetet fördjupats. Sömlösa och punktliga leveranser, kombinerat med ett effektivt projektledningskoncept för storskaliga fartygsprojekt, har gjort VEO till en eftertraktad leverantör inom elektrifiering och automation – och en pålitlig långvarig partner för Meyer.
“Efter nästan två decenniers samarbete vet vi att vi kan lita på VEO. Deras tekniska kunnande, leveranssäkerhet och djupa förståelse för marinindustrin gör dem till en värdefull och pålitlig partner i våra mest komplexa fartygsprojekt”, säger Matias Sorsa, systemingenjör på Meyer Turku.
VEO har hittills levererat över 20 framgångsrika projekt till Meyer-varven i både Åbo och Papenburg. Ett så långvarigt förtroende vore inte möjligt utan ett gott samarbete och punktliga leveranser.
ICON-klassen är ett skyltfönster för Finlands förstklassiga ingenjörskonst
Royal Caribbeans ICON-beställningar är ett imponerande bevis på den marintekniska spetskompetens som finns i Finland – och särskilt i Vasa.
Fartygen i ICON-klassen är ytterst komplexa system där innovativa lösningar kräver samarbete och tillit mellan experter från flera områden. De senaste ICON-fartygen drivs av sex flerbränslemotorer från Wärtsilä som använder LNG och genererar över 60 megawatt elektrisk framdrivning. Tre Azipod-enheter på 20 MW vardera ger exceptionell manövrerbarhet. Ett integrerat bränslecellsystem producerar både el och färskvatten, medan ett avancerat system för värmeåtervinning tar till vara spillvärme. Landströmsanslutning gör att fartygen kan drivas med el direkt från hamnens elnät, vilket minskar utsläppen vid kaj.
Tack vare dessa teknologier – och VEOs elektrifieringslösningar – tar kryssningsbranschen steg mot hållbarhet och bidrar till energiomställningen till sjöss.
Alla huvudcentraler för ICON-fartygen tillverkas vid VEOs egen fabrik i Vasa, där en stor del av företagets personal är anställd. Kryssningsfartygen sysselsätter ett brett nätverk av företag inom det marina klustret och har stor betydelse för Finlands ekonomi.
“Att leverera lösningar till världens största kryssningsfartyg – projekt som pågår i flera år – är ett bevis på det starka globala förtroendet för finländsk marinteknologi. Det är fint att få vara en pålitlig partner till Meyer i utvecklingen av framtidens kryssningsteknologi”, säger Jakob Lövdahl, försäljnings- och marknadsdirektör på VEO.

The Icon of the Seas, currently cruising the Caribbean, was electrified by VEO. Now, the next ICON-class vessel is under construction.
Copyright: MEYER TURKU
Över 20 framgångsrika leveranser till Meyer – sammanfattning av VEOs fartygsreferenser:
2014: Mein Schiff 3
2015: Mein Schiff 4
2016: Mein Schiff 5
2017: Mein Schiff 6 and Tallink Megastar
2019: AIDAnova and Mein Schiff 1
2020: Mein Schiff 2 and Costa Smeralda
2021: P&O IONA and Carnival Mardi Gras
2022: Costa Toscana and AIDAcosma
2023: Carnival Celebration, ICON of the Seas, and P&O ARVIA
2024: Mein Schiff 7, ICON II – Star of the Seas, and Carnival Jubilee
2026: ICON III – Legend of the Seas
2027: ICON IV

Mediascope Productions
VEOs erbjudande till marinindustri
Vi levererar standardiserade och skräddarsydda system för elektrifiering, hybridisering och drivlösningar till krävande marina applikationer.
Våra lösningar uppfyller de högsta tekniska kraven från världens mest avancerade fartyg – inklusive:
- Hybridisering
- Elkraftshantering
- Hantering av leveranskedjan
- Uppfyllande av cybersäkerhetskrav – ISO/IEC 27001-certifierad
Våra lösningar bygger på den unika teknologin VEDA Marine
Lågspänningsställverket VEDA Marine är en modulär och mycket flexibel lösning som är utformad för att möta de komplexa kraven hos moderna kryssningsfartyg.
- Kompakt platsbesparande design
- Vätskekylt system
- Modulär struktur påskyndar planeringen
- Anpassningsbart för varje projekt
Läs mer om VEDA Marine lågspänningsställverk
Alla system designas och tillverkas vid vår fabrik i Vasa
Vi tror på omfattande tester. Våra kunder kan delta i tester vid vår toppmoderna FAT-anläggning eller följa dem live via videolänk – effektivt och säkert.
Genom noggranna FAT-tester:
- Förhindrar vi fel innan leverans
- Sparar vi tid vid idrifttagning
- Förbättrar vi arbetssäkerheten
- Säkerställer vi kvaliteten
