Contact Us

Contact us

What business segment does your matter concern?

Contact info

How do you prefer being contacted?

Maximum file size: 134.22MB

VEO sähköistää maailman suurimmat risteilyalukset – osoitus suomalaisen meriteknologian vahvasta asemasta maailmalla

01.07.2025

VEOn Vaasan tehtaalla muokataan risteilyalan tulevaisuutta huipputeknologialla. Insinöörit työskentelevät parhaillaan Royal Caribbeanin uraauurtavan ICON-luokan kolmannen aluksen, Legend of the Seasin, sähköistysjärjestelmien parissa. Alus on määrä ottaa käyttöön vuonna 2026. 

The Icon of the Seas cruising in the archipelago, it was electrified by VEO. Copyright: MEYER TURKU

Luksusristeilijöiden maailmassa harva nimi nousee esiin yhtä vahvasti kuin Royal Caribbean ja sen ICON-luokan alukset – laivat, jotka tunnetaan innovatiivisesta suunnittelustaan ja tinkimättömästä panostuksestaan matkustajakokemuksen kehittämiseen. Näiltä aluksilta löytyy kaikki, mitä modernilta risteilyltä voi odottaa: huippuluokan viihdettä, ensiluokkaista mukavuutta ja teknologiaa, joka tekee matkasta vaivattoman. Jotta kokonaisuus toimii saumattomasti merillä, tarvitaan myös edistyksellisiä sähköistysratkaisuja – sellaisia, jotka takaavat luotettavuuden, energiatehokkuuden ja kestävyyden. Juuri tällaisia ratkaisuja ICON-alukset hyödyntävät – kiitos VEOn. 

Ratkaisumme takaavat tehokkaan ja luotettavan sähkönjakelun ja valvonnan aluksella kaikissa olosuhteissa, kertoo VEOn myyntipäällikkö Jouni Rintamäki ja korostaa yhtiön asiantuntemuksen roolia tulevaisuuden risteilyalusten sähköistämisessä. 

ICON-luokan toimitukset ovat laajoja kokonaisuuksia, joihin sisältyy keskimäärin 250 metriä kojeistoja, mukaan lukien kaikki aluksen sähkönjakelukeskukset, erikoisohjauspaneelit, varajärjestelmät ja taajuusmuuntajat. 

VEOn osalta ICON III, eli Legend of the Seas aluksen sähköistysratkaisut valmistuvat kokonaisuudessaan vuoteen 2026 mennessä, mutta ensimmäiset toimitukset on jo testattu ja kuljetettu Turun telakalle asennettavaksi, Rintamäki kertoo. 

Ratkaisumme takaavat tehokkaan ja luotettavan sähkönjakelun ja valvonnan aluksella kaikissa olosuhteissa.

VEO – Meyerin pitkäaikainen sähköistysratkaisujen toimittaja  

Jo kaksi ICON-luokan alusta seilaa maailman merillä. Icon of the Seas aloitti liikennöinnin alkuvuodesta 2024, Star of the Seas taas toukokuussa 2025. Ja lisää on luvassa: kolmas ICON-luokan alus on parhaillaan työn alla Turussa, ja elokuussa 2024 ilmoitettiin neljännestä aluksesta, joka tullaan toimittamaan vuonna 2027. Samaan tilaukseen sisältyy myös optio kahdesta lisäaluksesta. Kaikki ICON-luokan alukset rakennetaan Meyer Turun telakalla Suomessa. 

VEOn kestävä VEDA Marine -pienjännitekojeisto on ollut merikäytössä jo pitkään – ensimmäiset toimitukset Meyer Turulle (silloiselle Aker Finnyardsille) tehtiin vuonna 2009. Vuosien varrella yhtiöiden yhteistyö on kehittynyt entisestään. Saumattomat ja aikataulussa pysyvät toimitukset sekä tehokas projektinhallintamalli suurille risteilijähankkeille ovat tehneet VEOsta halutun toimittajan merenkulun sähköistys- ja automaatioratkaisuille, ja myös Meyerin luotettavan ja pitkäaikaisen kumppanin. 

Lähes kaksi vuosikymmentä kestäneen yhteistyön jälkeen tiedämme, että voimme luottaa VEOon. Heidän tekninen asiantuntemuksensa, toimitusvarmuutensa ja syvällinen ymmärryksensä meriteollisuudesta tekevät heistä arvokkaan ja luotettavan kumppanin kaikkein vaativimmissa alushankkeissamme, kertoo järjestelmäinsinööri Matias Sorsa Meyer Turulta. 

VEO on toimittanut jo yli 20 projektia menestyksekkäästi Meyerin telakoille, sekä Turkuun että Papenburgiin. Tällainen pitkäaikainen kumppanuus ei olisi mahdollinen ilman toimivaa yhteistyötä ja ajallaan toteutettuja projekteja. 

ICON-luokan alukset ovat osoitus suomalaisesta huippuluokan insinööriosaamisesta 

Royal Caribbeanin ICON-tilaukset ovat vaikuttava referenssi meriteollisuuden huipputeknologian osaamisesta, jota Suomesta ja erityisesti Vaasasta löytyy.

ICON-luokan risteilyalukset ovat äärimmäisen monimutkaisia kokonaisuuksia, joiden innovatiiviset ratkaisut edellyttävät vahvaa luottamusta ja tiivistä yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden välillä. Uusimpien ICON-alusten voimantuotanto perustuu kuuteen Wärtsilän monipolttoaineiseen moottoriin, jotka käyttävät LNG:tä ja tuottavat yhteensä yli 60 megawattia sähköistä propulsiotehoa. Aluksia ohjaavat kolme 20 megawatin Azipod-yksikköä, jotka takaavat poikkeuksellisen ohjattavuuden. Lisäksi integroidut polttokennojärjestelmät tuottavat lisäenergiaa ja makeaa vettä, ja kehittynyt lämmöntalteenotto hyödyntää hukkalämpöä tehokkaasti. Satamasähköliitäntä puolestaan mahdollistaa alusten sähkönsaannin suoraan satamaverkosta, mikä vähentää päästöjä laituriolosuhteissa. 

Näiden huipputeknologisten ratkaisujen, sekä VEOn edistyksellisen sähköistysosaamisen, avulla risteilyala ottaa askeleita kohti kestävämpää tulevaisuutta ja on mukana mahdollistamassa meriteollisuuden energiamurrosta. 

Kaikki ICON-alusten pääkeskukset valmistetaan VEOn omalla tehtaalla Vaasassa, jossa työskentelee merkittävä osa yhtiön henkilöstöstä. Risteilyalusten rakentaminen työllistää laajasti meriklusterin yrityksiä ja vaikuttaa positiivisesti sekä toimialaan että Suomen kansantalouteen. 

”Ratkaisujen toimittaminen maailman suurimpiin risteilyaluksiin – joista jokainen on monivuotinen hanke – on osoitus suomalaisen meriteollisuuden osaamisen vahvasta asemasta maailmalla. On hienoa saada olla Meyerin luotettavana kumppanina mukana kehittämässä tulevaisuuden risteilyalusteknologiaa, sanoo Jakob Lövdahl, VEOn myynti- ja markkinointijohtaja. 

The Icon of the Seas cruising in the archipelago, it was electrified by VEO. Copyright: MEYER TURKU

The Icon of the Seas, currently cruising the Caribbean, was electrified by VEO. Now, the next ICON-class vessel is under construction.

Copyright: MEYER TURKU 

Yli 20 onnistunutta projektia Meyer Werftille – katsaus VEOn risteilyalusprojekteihin: 

2014: Mein Schiff 3
2015: Mein Schiff 4
2016: Mein Schiff 5
2017: Mein Schiff 6 and Tallink Megastar
2019: AIDAnova and Mein Schiff 1
2020: Mein Schiff 2 and Costa Smeralda
2021: P&O IONA and Carnival Mardi Gras
2022: Costa Toscana and AIDAcosma
2023: Carnival Celebration, ICON of the Seas, and P&O ARVIA
2024: Mein Schiff 7, ICON II – Star of the Seas, and Carnival Jubilee
2026: ICON III – Legend of the Seas
2027: ICON IV

Star of the Seas, bult by Meyer and powered by VEO is cruising.

Mediascope Productions

VEOn ratkaisut meriteollisuuteen 

Toimitamme standardoituja ja räätälöityjä sähköistys- ja hybridisointijärjestelmiä ja voimansiirtoratkaisuja vaativiin meriteollisuuden sovelluksiin. 

Meriteollisuuden ratkaisumme täyttävät maailman kehittyneimpien alusten tekniset vaatimukset, mukaan lukien: 

  • Hybridisointi 
  • Sähkönhallinta 
  • Toimitusketjun hallinta 
  • Kyberturvallisuusvaatimusten täyttäminen – ISO/IEC 27001 -sertifioitu 

Ratkaisumme perustuvat ainutlaatuiseen VEDA Marine -teknologiaa 

VEDA Marine -pienjännitekojeisto on modulaarinen ja räätälöitävä ratkaisu, joka on suunniteltu vastaamaan nykyaikaisten risteilyalusten vaativiin tarpeisiin. 

  • Kompakti, tilaa säästävä muotoilu 
  • Nestekylmäjärjestelmä 
  • Modulaarinen rakenne nopeuttaa suunnittelua 
  • Räätälöitävissä projektikohtaisiin vaatimuksiin

Lue lisää VEDA Marine -pienjännitekojeistosta

 


Kaikki järjestelmät suunnitellaan ja valmistetaan VEOn tehtaalla Vaasassa 

Uskomme kattavaan testaukseen. Asiakkaamme voivat osallistua testaukseen huippuluokan FAT-tiloissamme tai etänä livevideon kautta – tehokkaasti ja turvallisesti. 

Tarkalla FAT-testauksella: 

  • Ehkäisemme virheet ennen toimitusta
  • Säästämme arvokasta aikaa käyttöönotossa
  • Parannamme työturvallisuutta
  • Varmistamme toimituslaadun 

Lue lisää VEOn tuotannosta ja testauksesta